• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Om ni har frågor, jobbat som rådgivare låneförmedling

2pac

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
23 Juni 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
1 184
Poäng
867
Söka i slutet på Maj med 3 ff eller slutet på juli med 0 ff med följande förutsättningar:

inkomst ca: 800 tkr
Underskott: 128 tkr
Synliga lån kommer vara ca: 1,3 mkr
Antal krediter: 4 (just nu 5 men ett kommer betalas av)
”Osynliga” lån: säg runt 120 tkr
UC betyg idag: 1,3 %

vill samla allt osynligt + 340 000 till en bättre ränta än vad jag har på det värsta av de större lånen idag (cirka 11 %)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Niclaspettersson1

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
27 Mars 2020
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
8
Poäng
26
Hej Niclas!

Jag skulle vilja fråga om mina chanser till ett samlingslån. Mina förutsättningar är följande:

Inkomst 2019: 57k
Underskott: 2k
Blanco/Borgen: 0
Avbetalning: 0
Kontokrediter utn: 39k
Kontokrediter bev: 150k
Fastighet: 0
Bostadsrätt: 0
UC-betyg: 3,3 %
Förfrågningar: 2 st
Inga anmärkningar hos KFM

Krediter som jag vill samla:
Bank Norwegian: 39 k
Ferratum: 18k
Klarna: 12k


Jag skulle vilja ansöka om ett samlingslån på 70 000 kr då jag vill samla dessa tre krediter till en lägre månadskostnad och ränta. Idag betalar jag drygt 2700 kr i månaden för dessa tre krediter sammanlagt. Mina två förfrågningar går ut den 2/4 och 3/5. Jag har precis börjat på ett nytt jobb i januari med en fast anställning på 80 % och en inkomst på drygt 26 000 kr i månaden brutto. Jag vet att min taxerade inkomst för 2019 är låg, det beror på att jag studerade förra året med CSN och jobbade extra vid sidan av studierna. Jag undrar om min låga taxerade inkomst för 2019 kan ställa till det för mig när jag ska söka ett samlingslån genom en låneförmedlare? Jag har två lönespecifikationer från min nya arbetsgivare, men de flesta banker brukar väl fråga efter tre lönespecifikationer vid eventuell komplettering? Anställningskontrakt/Arbetsgivarintyg är inga problem då jag har tillgång till dessa dokument. Jag hade tänkt vänta till början av maj när samtliga av mina förfrågningar försvinner och öka mina möjligheter till ett samlingslån. Tycker du att jag ska vänta ut samtliga mina förfrågningar? Kan det bli problem att jag bara jobbar 80 % vid eventuell komplettering trots att jag är fast anställd? Kan det bli problem med att samla Ferratum och Klarna skulden som inte registreras hos UC?

Tack på förhand.

Hej! Om jag ska vara ärlig skulle jag i din situation börja kolla med hemmabanken eller en bank direkt. Eftersom då har du möjlighet att berätta varför din taxerade inkomst är som den är och hur den kommer se ut. Medan om du går via en förmedlare handlar det enbart om siffror och då finns det en stor risk att bankerna ger direkt avslag. Dina lönespecifikationer hjälper dig inte om du inte får bud.
 

Niclaspettersson1

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
27 Mars 2020
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
8
Poäng
26
Söka i slutet på Maj med 3 ff eller slutet på juli med 0 ff med följande förutsättningar:

inkomst ca: 800 tkr
Underskott: 128 tkr
Synliga lån kommer vara ca: 1,3 mkr
Antal krediter: 4 (just nu 5 men ett kommer betalas av)
”Osynliga” lån: säg runt 120 tkr
UC betyg idag: 1,3 %

vill samla allt osynligt + 340 000 till en bättre ränta än vad jag har på det värsta av de större lånen idag (cirka 11 %)
Hej! Detta svar är baserat på att du är fast anställd. Tror du kommer få bra förslag på bägge alternativen. Men självklart är det bättre att vänta om du har möjligheten till det. Vilka räntor har du på resterande lån?
 
Senast ändrad:

Solros

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
27 Februari 2020
Meddelanden
118
Mottagna reaktioner
25
Poäng
112
Hej!
Har jobbat som rådgivare väldigt länge inom låneförmedlings branschen och vågar nog säga att jag kan det mesta. Hittade dock denna sida först idag. Så om någon har en fråga gällande eran situation eller bara lån i allmänt, så hjälper jag gärna till att svara.
Hej en liten fråga till här.
Om bankerna frågar om lönespecifikationer men man har varit sjukskriven hur går man tillväga då? Min taxerade inkomst är ju ändå 349k (lön+FK)trots att jag varit sjukskriven sedan I början på juni förra året, är dock tillbaka åter nu efter att jag hävde min sjukskrivning förra veckan. Har dom förståelse för om man inte kan lämna in lönespecifikationer och godtar dom att man visar upp specifikationer från FK tänker att oavsett är ju deras utbetalning baserad på ens inkomst.
Tack för all hjälp.
 

Niclaspettersson1

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
27 Mars 2020
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
8
Poäng
26
Hej en liten fråga till här.
Om bankerna frågar om lönespecifikationer men man har varit sjukskriven hur går man tillväga då? Min taxerade inkomst är ju ändå 349k (lön+FK)trots att jag varit sjukskriven sedan I början på juni förra året, är dock tillbaka åter nu efter att jag hävde min sjukskrivning förra veckan. Har dom förståelse för om man inte kan lämna in lönespecifikationer och godtar dom att man visar upp specifikationer från FK tänker att oavsett är ju deras utbetalning baserad på ens inkomst.
Tack för all hjälp.

Bankerna brukar tyvärr ofta lämna avslag i efterhand när du inte kan uppvisa senaste lönespecifikationer och då räknas inte sjukbidrag eller sjukpenning. För dig som har varit/är sjukskriven gäller det att välja en bank med så lite kompletteringar som möjligt,ex Nordax. Alternativt att vänta tills du har jobbat ett tag och kan redovisa lönespecifikationer.
 

Solros

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
27 Februari 2020
Meddelanden
118
Mottagna reaktioner
25
Poäng
112
Bankerna brukar tyvärr ofta lämna avslag i efterhand när du inte kan uppvisa senaste lönespecifikationer och då räknas inte sjukbidrag eller sjukpenning. För dig som har varit/är sjukskriven gäller det att välja en bank med så lite kompletteringar som möjligt,ex Nordax. Alternativt att vänta tills du har jobbat ett tag och kan redovisa lönespecifikationer.

okey, har inte möjligheten att vänta tyvärr. Gör det någon skillnad om man kan uppvisa dom man har (jobbat 50% av min tjänst ett tag) plus Fk eller det är samma där?
 
S

Sara75

Gäst
Poäng: 0
Hej! Om jag ska vara ärlig skulle jag i din situation börja kolla med hemmabanken eller en bank direkt. Eftersom då har du möjlighet att berätta varför din taxerade inkomst är som den är och hur den kommer se ut. Medan om du går via en förmedlare handlar det enbart om siffror och då finns det en stor risk att bankerna ger direkt avslag. Dina lönespecifikationer hjälper dig inte om du inte får bud.

Gäller detta även om jag anger i låneansökan att min inkomst före skatt är 26 000 kr i månaden? Med ett UC-betyg 3,3 % och två förfrågningar som försvinner inom loppet av en månad så borde jag väl få något bud om jag söker 70 000 kr genom en låneförmedlare då det är ett lågt belopp jag söker? Jag vill inte slösa en UC-förfrågan på endast en bank när jag har möjlighet att gå genom en förmedlare. Jag kan vänta ut till slutet av april då jag får min tredje lönespecifikation som jag kan skicka till bankerna vid en eventuell komplettering? Jag har betalat av på mitt BN kreditkort 16 000 kr de senaste två månaderna och UC-betyget gick ner från 5 % till 3,3 % och den kommer att gå ner ytterligare när förfrågningarna försvinner. Menar du att det är större risk för avslag om jag går genom låneförmedlare än om jag går direkt till en bank pga min låga taxerade inkomst?
 
B

Betty111

Gäst
Poäng: 0
Hej, snällt av dig att svara på frågor!
Hur mycket vägs underskott in? Jag kommer ha en taxerad inkomst på 780000 kr med 180 000 i underskott. Synligt på uc 1,3 miljoner i lån.

jag undrar också om man vid lösenkrav vid samlingslån får lösa krediter som inte syns på UC (ej privata utan olika typer av oseriösa snabblån)?
 
A

Anders j

Gäst
Poäng: 0
Skulle behöva samla lån,

Inkomst. 382000
Blankt på uc förfrågningar
2 lån som syns på uc 264000kr totalt
Underskott 72000kr
Inga kreditkort finns
Anmärkning 1 st missbrukad kredit sept 2018. Skulden är betald
Uc betyg 5.98
Skulle behöva låna 150000kr
Råd önskas
 

Andrea

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 577
Blev medlem
29 Augusti 2019
Meddelanden
2 055
Mottagna reaktioner
308
Poäng
577
Hej jag har 18 i ut risk, ca 300000 i inkomst , blanco 500.000 har 20 ff i maj som då är 8 månader gamla kan jag få ett samlingslån ?? Har ett underskott på
169.000
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp